Защо мерната единица за вятъра е километра в час или метра в секунда, а мерна единица за скоростта на кораба е във възли?
И кой ги връзва тези възли?
Преди много години, моряците е нямало как да разчитат на GPS системи, за да определят своето местоположение, дори скоростомери са нямали.
В същото време, когато провизиите им са били на привършване или е приближавала буря, е трябвало да изчислят след колко време ще стигнат до сигурно убежище от природните стихии или до пристанище за продоволствия.
Най-доброто, което измислили е за хвърлят зад борда парче дърво, завързано за много дълго въже. Въжето било специално – предварително било направено на възли през равно разстояние. Всеки възел бил връзван точно на 14,4 метра от следващия. Двама моряци били необходими, за да измерят скоростта на кораба. Единият завъртал пясъчен часовник и времето започвало да тече. В това време другият моряк хвърля от кърмата на кораба въжето, завързано за дървото и имал за задача да брои възлите, които преминавали през пръстите му, докато корабът се отдалечавал от хвърленото парче дърво. Трябвало да брои възлите, докато не изтече целият пясък от часовника, което ставало за 30 секунди.
Колкото повече възли минават за това време, толкова по-бързо се движи корабът. Когато разделите 14.4 м. на 30 секунди се получава 1,15 морски мили в час.
Този, макар и примитивен за днешния моряк метод се сторил доста добър на моряците, плавали в морета и океани в края на 16 в. и накрая всички започнали да мерят скоростта на корабите по този начин.
Да, животът без съвременните технологии съвсем не е бил лесен, но и до днес възлите са мерна единица в много сектори – да започнем с корабоплаването и стигнем и до метеорологията.
Например, скоростта на ураганите понякога се измерва във възли, знаехте ли?